
Scholastic Admissions Test و یا به اختصار SAT آمونی تحلیلی است که در سال 1926 توسط موسسه Collegeboard آمریکا طراحی گردیده است. آخرین بار این آزمون در مارچ 2016 دستخوش تغییرات جدی در ساختار شده است. به طور کلی داوطلبان ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی در ایالات متحده آمریکا و در مواردی کانادا، استرالیا و انگلستان ملزم به شرکت در این آزمون خواهند بود. اما گفتنی است که بسیاری از دانشگاه های بین المللی کشور ترکیه نیز در حال حاضر الزام به SAT دارند و همین امر موجب شده که با توجه به امتیازاتی که مهاجرت به ترکیه برای ایرانیان دارد (نزدیکی به ایران، تشابه فرهنگی و ...) جمعیت فزاینده ای از داوطلبان ایرانی تحصیل در این کشور نیاز به آمادگی و شرکت در آزمون SAT داشته باشند.
آزمون SAT شامل بخشهای درک مطلب ، زبان و نوشتار ، انشاء و ریاضی میباشد که البته بخش انشاء براساس شرایط مقرر توسط کالج های مختلف آمریکا ممکن است اجباری نباشد. دانشگاه های ترکیه نیز جهت ورود داوطلبان از آنها نمره مربوط به بخش انشاء را نخواهند خواست. (برای آشنایی با جزئیات هر بخش روی عنوان آن کلیک کنید)
۱
۲
بخش نخست آزمون که همانگونه که از نامش برمیآید شامل متونی است که سوالاتی از آنها طرح گردیده است. لازم است بدانید که بر اساس تغییرات مارچ 2016 در ساختار آزمون، همانطور که پیداست متن ها بر پایه داده های واقعی استوار هستند (Evidence-Based) و موضوعات آنها عموما ادبیات ، علوم انسانی ، تاریخ ، اجتماعی و علمی می باشد. بدین ترتیب مطالعه مستمر و منظم پیرامون موضوعات یاد شده می تواند بسیار کمک کننده باشد. طول هر متن بین 500 تا 750 واژه بوده و به دنبال آن 10 یا 11 سوال وجود خواهد داشت. تعداد کل متن ها در بخش درک مطلب 5 متن میباشد که یکی از آنها زوجی (paired) طراحی شده که در واقع خود شامل دو متن مرتبط است.
آنگونه که از تعداد سوالات و زمان منظور شده برای این بخش بر می آید برای هر سوال به طور متوسط کمتر از 1 دقیقه (حدود 50 ثانیه) زمان وجود دارد. هدف کلی در این قسمت استفاده از مهارت ویرایش جملات پاراگراف ها و متن ها است. بدیهی است که دانش ساختار زبان (Grammar) و آگاهی از استانداردهای نشانه گذاری (Punctuation) جهت پاسخگویی به بخشی از سوالات این قسمت لازم است اما سهم قابل توجهی از سوالات مستلزم آگاهی نسبت به توسعه ایده در پاراگراف (Development)، ساختار پاراگراف (Organization) و کاربرد موثر زبان (Effective Language Use) خواهد بود.
در بخش Writing and Language چهار متن هر یک 400 تا 450 کلمه که به لحاظ دشواری ساده تر از متون Evidence-Based Reading هستند وجود دارند و 11 سوال که به هر کدام از آنها مربوط میگردد. به لحاظ شکل ظاهری نیز همواره متون در ستون سمت چپ و سوالات در ستون سمت راست صفحه قرار میگیرند به طوری که آخرین سوال تقریبا نزدیک به انتهای متن بوده و بلافاصله پس از آن متن بعدی دیده می شود و این روند تا پایان بخش ادامه می یابد.
به طور کلی سوالات این بخش دارای ۳ نوع میباشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت:
موضوع اینگونه سؤالات اطلاعی است که مستقیما در متن مورد اشاره قرار گرفته؛ از این رو برای پاسخ به چنین سوالاتی معمولا میتوان پس از یافتن جمله پاسخ در متن با توجه به سوال معادل آن را در گزینهها جستجو کرده و پاسخ صحیح را مشخص نمود. آنچه ذیل آورده شده نمونه هایی از اینگونه سوالات را نشان میدهد:
• As used in lines 1_2 “not really verifiable” most nearly means….
• ….
• ....
• ....
• ....
• Which one best idicates the main point of the passage?
• ....
• ....
• ....
• ....
• In lines 46-50 (“prosecutions …… sense”), what is the most likely reason Jordan draws a distinction between two types of “parties” ?
برخلاف سوالات Information and Ideas که بر محتوای متن متمرکز هستند ، این سوالات بر چگونگی پیشبرد متن توسط نویسنده تمرکز دارند؛ بدین جهت اینگونه سوالات عموما استنباطی بوده و برای پاسخ به آنها لازم است با توجه به کانتکست context و البته نه دانش یا تجربه شخصی، جواب مناسب استنباط گردد. نمونه هایی از این سوالات را در زیر میبینید:
• Over the course of the passage , the main focus of the narrative shifts from the
• ….
• ....
• ....
• ....
• The stance Jordan takes in the passage is best described as that of
• ….
• ....
• ....
• ....
باید گفت که این سوالات تنها در بین سوالات مربوط به متون زوجی paired passages دیده میشود و موضوع آنها، مستقیم یا غیر مستقیم، ارتباط بین دو متن دارد. فراموش نشود که این سوالات نیز استنباطی هستند و پاسخ آنها عموما نیاز به مقایسه دیدگاههای مطرح شده در هر دو متن دارد. در زیر نمونههایی از سوالات synthesis را خواهید دید:
• The relasionship between two passages could be best described as
• ….
• ....
• ....
• ....
• The crows in passage 1 and ravens in passage 2 shared which trait?
• ….
• ....
• ....
• ....
• How would Paine most likely respond to Burke’s statement in line 30-34, passage 1 (“As the …. Born”)?
• ….
• ....
• ....
• ....
نکته : تمامی سوالات در بخش Evidence_Based Reading چهار گزینهای هستند.
در بخش Writing and language ، چهار متن وجود دارد که هریک در برگیرنده ۱۱ سوال میباشد. طول هر متن در این بخش ۴۰۰ تا ۴۵۰ کلمه بوده و موضوعات متون عموما carrier-related, humanities , social/history و science هستند. دقت داشته باشید که آنچه در ویرایش مورد توجه قرار میگیرد صرفا انطباق جملات و ساختارها با الگوها و دستورعملهای گرامری و نگارشی نیست، بلکه ضوابط و قواعد بسیار مهم دیگری نیز وجود دارند که در بررسی انواع سوالات به آنها پرداخته خواهد شد.
سوالات Writing and Language را میتوان به طور کلی در دو دسته نسبتا وسیع مورد بررسی قرار داد:
۱- Expression of Ideas
۲- Conventions of Standard Language
چنانچه پیداست اینگونه سوالات به کیفیت انتقال مفهوم به خواننده از طریق واژه ها ، جملات و پاراگرافها میپردازند. از اینرو سوالات Expression of Ideas خود در سه دسته جداگانه قرار میگیرند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت .
Development : میتوان فهمید که چنین سوالاتی به چگونگی توسعه پاراگراف مربوط میگردد. به عنوان مثال اینکه یک پاراگراف چگونه شروع میشود Topic sentence و یا پایان مییابد closing sentence یا اینکه یک جملهِ مشخص با چه کیفیتی پشتیبانی شده یا توسعه مییابد support & Development .
نمونه هایی از این سوالات به قرار ذیل هستند:
Organization : این واژه در لغت به معنای "سازمان" یا "سازماندهی" است. بنابراین معلوم میگردد که اینگونه سوالها برخلاف سوالات Development به جای تکیه بر محتوا، بیشتر بر سازمان و چینش جملات در پاراگراف تمرکز دارد.
در یکی از مهمترین، و گاه چالش انگیزترین، اقسام این سوالات لازم است تا جایگاه مناسب برای یک جمله مشخص در پاراگراف تعیین میشود. این قسم سوال بنام sentence placement شناخته میشود و شکل سوال آن بدین قرار است.
شکل نادری از سوالات placement که معمولا در هر چند آزمون یک بار به چشم میخورد به paragraph placement مشهور است که در آن بایستی چینش مناسبی برای پاراگراف های یک متن به واسطه جانمایی یک پاراگراف خاص تعیین شود. چنین سوالاتی ظاهری به شکل ذیل دارد:
To make the passage most logical, paragraph 2 should be placed
در نوع دیگری از سوالات organization واژه و یا جمله ای که بتواند به موثرترین حالت ممکن انتقال معنایی بین جملات متوالی را انجام میدهد Transition مورد سوال قرار میگیرد. بدین جهت لازم است تا با توجه به نوع رابطه معنایی موجود بین جملات مورد نظر Transition مناسب از بین گزینهها انتخاب گردد.
سومین بخش از آزمون SAT مربوط به سوالات ریاضی Mathematics است.بخشریاضی خود شامل دو قسمت No calculator و calculator میباشد. به این معنا که داوطلبین برای پاسخ به سئوالات در قسمت اول مجاز به استفاده از ماشین حساب نیستند درحالیکه در قسمت دوم میتوانند از ماشین حساب های مورد تایید college board (طراح آزمون) استفاده نمایند. هرچند باید گفت که حتی در قسمت دوم بسیاری از سئوالات را میتوان بدون کمک ماشین حساب پاسخ داد و این موضوع از اینجایی حائز اهمیت است که استفاده بیش از حد ماشین حساب میتواند اتلاف وقت جدی داوطلب را به همراه داشته باشد. همینطور میتوان اضافه نمود آنچه در محاسبات ریاضی SAT بکار میرود غالبا چهار عمل اصلی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم به اضافه ی محاسبه ی ریشه ی دوم (x√) است. موضوعاتی که عموما برای طراحی سئوالات در بخش ریاضی SAT مورد نظر هستند و دربرگیرندهی ریاضیات پایه یعنی ریاضیات سالهای دبیرستان میباشند که میتوان بطور کلی آنها را در موارد ذیل خلاصه نمود :
• معادلات خط و معادلات درجه دو linear & quadratic Equations
• خط و سهمی line & parabola
• دستگاه معادلات System Of equations
• نامعادلات Inequalities
• قدر مطلق Absolute Value
• کسر و نسبت Fraction & ratio
• تناسب Proportion
• درصد Percent
• هندسه Geometry
• دنباله ها Progressions
• مبانی آمار Basics Of Statistics
• مبانی احتمال Basics of Probability
• نرخ و سرعت Rate & velocity
• مبانی مثلثات Basics of trigonometry
در قسمت اول یا No calculator، بیست سوال وجود دارد که بایستی در مدت ۲۵ دقیقه پاسخ داده شوند. و در قسمت دوم یا calculator، سی و هشت سوال که زمان در نظر گرفته شده برای حل آنها ۵۵ دقیقه است. بنابراین، بطور کلی در بخش ریاضی ۵۸ سئوال و ۸۰ دقیقه زمان وجود دارد. بدین ترتیب برای هر سوال ریاضی بطور متوسط کمتر از ۹۰ثانیه زمان در اختیار شرکت کننده قرار میگیرد.
لازم به ذکر است که در قسمت اول یاNo calculator از مجموع ۲۰ سئوال، ۱۵ سئوال اول ۴گزینه ای و ۵سئوال آخر بدون گزینه هستند .در قسمت دوم یا calculator نیز از تعداد ۳۸ سئوال، ۳۰ سئوال ۴گزینهای و ۸ سئوال پایانی بدون گزینه میباشند. دقت داشته باشید که در حال حاضر و در نتیجه ی تغییرات اعمال شده در مارچ ۲۰۱۶، پاسخ های نادرست، دیگر مشمول نمره ی منفی نمیشوند. به این ترتیب بهتر است که تمام سئوالات پاسخ داده شوند، چرا که نه تنها نمره ای بابت پاسخ های نادرست کسر نمیگردد، بلکه همواره احتمالی برای درست بودن پاسخ ها نیز وجود خواهد داشت .
در نظر داشته باشید که در قسمت دوم از بخش ریاضی آزمون SAT، سئوالات معمولا طولانی تر بوده و جهت پاسخ دادن به آنها لازم است که از اطلاعات و داده های گرافیکی (line, column, bar, circle graph or pie , chart, table ) استفاده گردد. بدیهی است که با توجه به طولانی بودن نسبی این سئوالات، درک صحیح مسئله در اینجا حائز اهمیت است . همچنین قرائت مناسب داده ها از گراف بر اساس مطلوب مسئله نقش پایهای برای رسیدن به جواب درست سئوال ایفا مینماید .
نمونه هایی از سئوالات ریاضی ازمون SAT در قسمت اول و دوم در اینجا به عنوان مثال آورده شده اند :
First section: No calculator
A line in the XY- plane passes through the origin and has a slope of 1/7 Which of the following points lies on the line?
• (0,7)
• (1,7)
• (7,7)
• (14,2)
• If 3x-y=12, what is the value of ?
• The value cannot be determined from the information given
Second Section : calculator
Questions 1 and 2 refer to the following information
The graph above displays the total cost ‘’C’’, in dollars, of renting a boat for ‘’h’’ hours
What does the c-intercept represent in the graph?
• The initial cost of renting a bout
• The total number of boats rented
• The total number of hours the boat is rented
• The increase in cost to rent the boat for each additional hour
• Which of the following represents the relationship between ‘’h’’ and ‘’c’’ ?
• C= 5h
• C= h+5
• C= 3h+5
• h= 3c
Essay بخش انتخابی یا optional آزمون SAT است اما برخلاف آنچه به نظر میرسد انتخاب شمول و یا عدم شمول آن در آزمون در اختیار داوطلب نبوده بلکه وابسته به رشته تحصیلی و کالج مورد نظر او به منظور ادامه تحصیل میباشد . درمورد دانشگاه های ترکیه اما قاعده ثابتی در این مورد وجود دارد و میتوان به طور مشخص گفت که جهت ورود با دانشگاه های این کشور از طریق آزمون SAT نیازی به نوشتن Essay نیست.
از طرف دیگر، با وجودی که Essay ممکن است در ذهن انشاءی که در آن از دیدگاه های خاصی حمایت گردیده و نظرات معینی توسعه داده شده اند را متصور نماید، در بخش Essay آزمون SAT، از تاریخ مارچ 2016 تاکنون، چنین چیزی مورد انتظار نمیباشد.بلکه در این بخش متنی نسبتا طولانی، پیرامون موضوعی مشخص در اختیار داوطلب قرار گرفته و از او خواسته میشود تا پس از مطالعه متن، موضوع اصلی و نحوه بسط دادن آن به واسطه ابزار هایی چون داده های آماری ، نقل قول ها، تاثیر گذاری بر احساسات و عواطف خواننده و غیره را شناسی نموده و با نگارش متن آنها را توصیف نماید. بدیهی است که برای هر یک از اجزای این فرایند یعنی خواندن Reading ، تحلیل Analysis،و نگارش writing شرکت کننده نمره ای مجزا دریافت مینماید که این سه نمره هر یک عددی صحیح در بازه ۲ تا ۸ میباشند. گفتنی است کههر یک از نمرات یاد شده، در واقع حاصل جمع دو نمره در بازه ۱ تا ۴ است که توسط دو تصحیح کننده تخصیص مییابد.
در نهایت، زمان درنظر گرفته شده برای بخش Essay با توصیفات درج شده در بالا ۵۰ دقیقه میباشد که با احتساب و فرض شمول آن در SAT، این آزمون حدود ۴ ساعت به طول خواهد انجامید.
(Scores: Reading/Analysis/Writing)